‘NuBNO snapt wat wij willen en geeft niet op’

Marlie Ramakers | facilitair manager en Crista Weltens | Kwaliteit, arbo en preventie bij azM Herstelzorg.

‘Bij azM Herstelzorg revalideren ouderen van ziekenhuisopname als ze nog niet naar huis kunnen,’ vertellen Marlie Ramakers en Crista Weltens, samen verantwoordelijk voor veiligheid binnen azM Herstelzorg. ‘99% van de ouderen komen van het Maastricht UMC+, het academische ziekenhuis. Steeds vaker kunnen mensen ook na verblijf bij azM Herstelzorg nog niet naar huis, daarom is er nu ook een transferafdeling waar twintig mensen met een geriatrische indicatie ‘in de wachtkamer’ verblijven.

Wij werken met kwetsbare ouderen die allemaal minder mobiel zijn. Daar moet je in je veiligheidsplannen rekening mee houden en iedereen die hier werkt moet zich daar bewust van zijn. Welke actie onderneem je, wat wordt er van je verwacht? Er hoeft geen grote crisis te gebeuren, het gaat juist ook om kleine zaken zoals attent zijn op een kapotte kabel. In de herfst van 2018 willen we daarom samen met NuBNO de Week van de Veiligheid organiseren.

Van E-learning tot infographic

Vorig jaar heeft NuBNO in huis een E-learning gemaakt | Veilig Voelen, Zijn en handelen. Met eigen medewerkers en filmpjes. Dat gaf iedereen meer feeling met het onderwerp. Daarbij kwamen ook vragen aan de orde waar we nooit bij stilgestaan hadden. Maar veiligheid is ook omgaan met ongewenst gedrag, zoals bijvoorbeeld agressie. Wij hebben een training georganiseerd waarin we onder andere leerden om te herkennen wanneer iemand geagiteerd raakt, zodat je kunt voorkomen dat iemand agressief wordt. Dat was een mooie cursus. Komend jaar maakt NuBNO in een infographic onze bedrijfsnoodorganisatie visueel. Die willen we gebruiken tijdens de Week van de Veiligheid.

NuBNO werkt visueel, dat spreekt zorgmedewerkers aan

De samenwerking met NuBNO is hartstikke goed en prettig informeel. We zijn erg tevreden over de tool Veilig Voelen, Zijn en Handelen, daarom krijgt het een vervolg. NuBNO is erg sterk in aandacht voor de klant en face-to-face. Ook werken ze heel visueel, dat spreekt medewerkers aan. Ze snappen wat wij bedoelen en geven niet op voordat het is zoals wij willen. We hebben echt een klik met elkaar.’

‘Dat visuele spreekt medewerkers aan.’

 

Share This